DILEMA LG

kni stlh lma bllu
ada prbhan baik yg mnpakkn sinar chya
hnya syukur Alhamdullillah aku lfazkn
dn doaku biarla kkal ke akhr hyt

tiada kata yg dpt mgbrkn rsa gmbra d ht
aku hya insan biasa yg dpt byk rhmt n brkt Mu ya Alah
aku hya rdha dgn qada n qadar Mu utkku
aku psrah ke mna hla tju hdpku slpas ini
aku akn wat yg tbaik utk kuargaku n org yg d sygi

sperti d jnjikn ankku Khairul Amin
tlh slmt d lhirkn pd 12.04.12 yg llu
aku la wnta ug bhgia stlh khdiran mu sug
umi amt syg kn mu amin
umi sggup krban apa sja utk kmu bhgia
umi ingn kau jd ank soleh
yg sllu mdoakn org tua mu

umi dlm dlma
apa yg umi th umi rdha dgn rzki yg akn umi dpt
umi usahakn yg tbaik utkmu ankku
umi doakn kta trus bhgia slmya
umi n abh akn sntsa d cc mu slmya hyt d bdan
slm syg utk kuargaku
umi syg kmu smua
pjgkn lh jdoh kmi umur kmi n kbhgiaan kmi yaAllah
berilh rhmt n hdyh Mu utk kmi trusmjlni dnia ini dlm brkatMu
smga sinar chya trus mwarnai hdup kmii skuarga
tjukkn kmi jln yg lrus n bnar ya Allah
aminnnn ya rabba alaminnnn…..

sama2

KELEBIHAN NIKAH:

saat akad nikah ~ dapat PAHALA!
suami peluk isteri ~ dapat PAHALA!
cium isteri ~ dapat PAHALA!
… renung isteri ~ dapat PAHALA!
suami bekerja untuk cari rezeki halal untuk isteri ~ PAHALA!
suami bernafsu tengok isteri ~ PAHALA!
suami pegang isteri ~ PAHALA!
suami marah isteri (untuk menegur) ~ PAHALA!
suami imamkan isteri ~ BERLIPAT KALI GANDA PAHALA!
suami ajar isteri fardhu ain ~ PAHALA!
suami setubuh isteri ~ PAHALA!
main kenyit² mata dengan isteri ~ PAHALA!

Allahurabbi.. SERONOKNYA..

sthun bsama 2

HAK DAN KEWAJIBAN SUAMI ISTRI {2}

Adab Isteri Kepada Suami

– Hendaknya istri menyadari clan menerima dengan ikhlas bahwa kaum laki-Iaki adalah pemimpin kaum wanita. (An-Nisa’: 34)
– Hendaknya istri menyadari bahwa hak (kedudukan) suami setingkat lebih tinggi daripada istri. (Al-Baqarah: 228)
– Istri wajib mentaati suaminya selama bukan kemaksiatan. (An-Nisa’: 39)

– Diantara kewajiban istri terhadap suaminya, ialah:
a. Menyerahkan dirinya,
b. Mentaati suami,
c. Tidak keluar rumah, kecuali dengan ijinnya,
d. Tinggal di tempat kediaman yang disediakan suami
e. Menggauli suami dengan baik. (Al-Ghazali)

– Istri hendaknya selalu memenuhi hajat biologis suaminya, walaupun sedang dalam kesibukan. (Nasa’ i, Muttafaqun Alaih)
– Apabila seorang suami mengajak istrinya ke tempat tidur untuk menggaulinya, lalu sang istri menolaknya, maka penduduk langit akan melaknatnya sehingga suami meridhainya. (Muslim)
– Istri hendaknya mendahulukan hak suami atas orang tuanya. Allah swt. mengampuni dosa-dosa seorang Istri yang mendahulukan hak suaminya daripada hak orang tuanya. (Tirmidzi)
– Yang sangat penting bagi istri adalah ridha suami. Istri yang meninggal dunia dalam keridhaan suaminya akan masuk surga. (Ibnu Majah, TIrmidzi)
– Kepentingan istri mentaati suaminya, telah disabdakan oleh Nabi saw.: “Seandainya dibolehkan sujud sesama manusia, maka aku akan perintahkan istri bersujud kepada suaminya. .. (Timidzi)
– Istri wajib menjaga harta suaminya dengan sebaik-baiknya. (Thabrani)
– Istri hendaknya senantiasa membuat dirinya selalu menarik di hadapan suami(Thabrani)
– Istri wajib menjaga kehormatan suaminya baik di hadapannya atau di belakangnya (saat suami tidak di rumah). (An-Nisa’: 34)
– Ada empat cobaan berat dalam pernikahan, yaitu: (1) Banyak anak (2) Sedikit harta (3) Tetangga yang buruk (4) lstri yang berkhianat. (Hasan Al-Bashri)
– Wanita Mukmin hanya dibolehkan berkabung atas kematian suaminya selama empat bulan sepuluh hari. (Muttafaqun Alaih)
– Wanita dan laki-laki mukmin, wajib menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluannya. (An-Nur: 30-31)

Isteri Sholehah

– Apabila’ seorang istri, menjaga shalat lima waktu, berpuasa pada bulan Ramddhan, memelihara kemaluannya, dan mentaati suaminya, niscaya Allah swt. akan memasukkannya ke dalam surga. (Ibnu Hibban)
– Istri sholehah itu lebih sering berada di dalam rumahnya, dan sangat jarang ke luar rumah. (Al-Ahzab : 33)
– Istri sebaiknya melaksanakan shalat lima waktu di dalam rumahnya. Sehingga terjaga dari fitnah. Shalatnya seorang wanita di rumahnya lebih utama daripada shalat di masjid, dan shalatnya wanita di kamarnya lebih utama daripada shalat di dalam rumahnya. (lbnu Hibban)
– Hendaknya menjadikan istri-istri Rasulullah saw. sebagai tauladan utama.

M. Luthfi Thomafi dalam milis mencintai-islam.

Semoga bermanfaat
Salam ukhuwah fillah

sthun bsama

HAK DAN KEWAJIBAN SUAMI ISTRI {1}

Hak Bersama Suami Istri
… – Suami istri, hendaknya saling menumbuhkan suasana mawaddah dan rahmah. (Ar-Rum: 21)
– Hendaknya saling mempercayai dan memahami sifat masing-masing pasangannya. (An-Nisa’: 19 – Al-Hujuraat: 10)
– Hendaknya menghiasi dengan pergaulan yang harmonis. (An-Nisa’: 19)
– Hendaknya saling menasehati dalam kebaikan. (Muttafaqun Alaih)
Adab Suami Kepada Istri .
– Suami hendaknya menyadari bahwa istri adalah suatu ujian dalam menjalankan agama. (At-aubah: 24)
– Seorang istri bisa menjadi musuh bagi suami dalam mentaati Allah clan Rasul-Nya. (At-Taghabun: 14)
– Hendaknya senantiasa berdo’a kepada Allah meminta istri yang sholehah. (AI-Furqan: 74)
– Diantara kewajiban suami terhadap istri,ialah: Membayar mahar, Memberi nafkah (makan,pakaian,tempat tinggal), Menggaulinya dengan baik,Berlaku adil jika beristri lebih dari satu. (AI-Ghazali)
– Jika istri berbuat ‘Nusyuz’,maka dianjurkan melakukan tindakan berikut ini secara berurutan: (a) Memberi nasehat,
(b) Pisah kamar,(c) Memukul dengan pukulan yang tidak menyakitkan. (An-Nisa’: 34) …

‘Nusyuz’ adalah: Kedurhakaan istri kepada suami dalam hal ketaatan kepada Allah.

– Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah,yang paling baik akhlaknya dan paling ramah terhadap istrinya/keluarganya. (Tirmudzi)
– Suami tidak boleh kikir dalam menafkahkan hartanya untuk istri dan anaknya.(Ath-Thalaq: 7)
– Suami dilarang berlaku kasar terhadap istrinya. (Tirmidzi)
– Hendaklah jangan selalu mentaati istri dalam kehidupan rumah tangga. Sebaiknya terkadang menyelisihi mereka. Dalam menyelisihi mereka, ada keberkahan. (Baihaqi, Umar bin Khattab ra., Hasan Bashri)
– Suami hendaknya bersabar dalam menghadapi sikap buruk istrinya. (Abu Ya’la)
– Suami wajib menggauli istrinya dengan cara yang baik. Dengan penuh kasih sayang,tanpa kasar dan zhalim. (An-Nisa’: 19)
– Suami wajib memberi makan istrinya apa yang ia makan,memberinya pakaian, tidak memukul wajahnya,tidak menghinanya, dan tidak berpisah ranjang kecuali dalam rumah sendiri. (Abu Dawud).
– Suami wajib selalu memberikan pengertian, bimbingan agama kepada istrinya, dan menyuruhnya untuk selalu taat kepada Allah dan Rasul-Nya. (AI-Ahzab: 34, At-Tahrim : 6, Muttafaqun Alaih)
– Suami wajib mengajarkan istrinya ilmu-ilmu yang berkaitan dengan wanita (hukum-hukum haidh, istihadhah, dll.). (AI-Ghazali)
– Suami wajib berlaku adil dan bijaksana terhadap istri. (An-Nisa’: 3)
– Suami tidak boleh membuka aib istri kepada siapapun. (Nasa’i)
– Apabila istri tidak mentaati suami (durhaka kepada suami), maka suami wajib mendidiknya dan membawanya kepada ketaatan,walaupun secara paksa. (AIGhazali)
– Jika suami hendak meninggal dunia, maka dianjurkan berwasiat terlebih dahulu kepada istrinya. (AI-Baqarah: ?40)

hati ibu

naluri sorg ibu mmg halus n tulus…
bla sah mjdi istri kpda sorg llaki
sorg wnta trus mpunyai rsa yg xdpt di ungkap kan pd sang suami
dtg suatu prsaan yg lmbut n syahdu slpas akad nkah
pd msa tu hnya rsa bsyukur dan amat mdamaikan pabila smuanya bjalan lancar
apa yg ku th aku akn cba yg tbaik utk kta mjlani mhlgai ini
ku th kau pn sma…
btapa aku gmbira n bhgia pabila
tlah hdir kamu utkku
dan hdir aku utkmu
stlah lma bsama
ssah sng kta tgung bsama
aku kni mgdung…
btapa aku bhgia sbb dpt mberi zriat pd kuarga mu…
ini ccu slung mak kmu n ccu ke 7 sblah mak aku…
apa aku inginkan adalah biarlah ank ini mjdi ank soleh n solehah
wlupn jntina msih blum d kthui ttpi
aku th kau ingnkan lelaki
bgtu jg aku
sbb aku nk ank ini dpt jd ank slung yg boleh bdikari pbila dwsa klak…
mjdi sorg yg matang dan boleh mjga kta bla kta tua…

hati ibu yg wjud dlm dri aku
mbuatkan aku tkut tuk mlhirkan mu,ankku
krna aku tkut aku xmpu utk mberikan kmwahan atau mjga mu dgn smpurna sperti yg ibu aku jaga ku
aku xnk kmu mjdi ank yg nkal
aku nk kau mjdi ank yg dgr nshat org tua…
aku ingin kau bjya dlm hdupmu…
utk msa dpan mu…

anakku
klu llki akn kmi namakan mu sbg KHAIRUL AMIN
klu prpuan plak rsanya DANIA INSYIRAH…
smoga ank ibu mjdi ank soleh…
dgupan jntung mu dpt ibu rsakan dlm prut ibu…
btpa syahdu hati ibu pabila mgandungkan mu
ibu sgt bhgia sbb hasrat ibu utk mjdi sorg ibu tmkbul
andai kata ibu tpksa mbuat plhan smada nyawa ibu atau nyawa kmu..
ibu akan mmlih kmu krna ibu nk kmu mlhat dnia sbgai psghan n kejar akhirat utk kita btmu lg
andai kata ibu xda d smping mu…
tgal lah dgn ayhmu n dgr ckp dia…
dgr ckp nenek2 n atukmu…
ibu xsgup khilangan kmu…
ibu nk tgk kmu mbsar d dpan mata ibu
kta sma2 bna kuarga bhgia…
ibu xsbar nk tgu kmu menendang perut ibu….
msti best kan…
sbarla ibu…. ank mu akn kuar nti
Ya Allah tbahkan hati aku…
kuatkan smgat aku
slmatkan kuarga aku drpd msbah n bncana
biarlah kmi dpt bsatu ke akhir hyat
pnjgkan umr ankku ini
jdkan dia sorg ank soleh n solehah
jdkan dia mnsia bguna
kuatkan smgat dia n jauhkan drpd sbrg pykit…
kuatkan hti kmi utk sntiasa igt padaMu Ya Allah….
moga ada sinar bhgia buat kmi skuarga dgn khdiran ank ini…
amin ya rabba al aminnnnn…..

26/12/11

dlm hdup kta plhan d tgn kta…
apa yg nk d buat n apa nk jd kat hdup kta…
smua kat dri kta…
klu nk wat apa2 kna fkir byk kli dlu…
skrg ni sy tgah bfkir…
mmg kdg2 apa kta rcgkan xkan 100% mjdi sbb
kta hnya mrcg n Tuhan yg mnntukan
dlm dri sy ada tselit nk jd pnulis…
mgkn novelis…
wat masa skrg sy tgah asah bkat dlu…
mgkn klu ada rzki sy
impian tu akn d mkbulkan
doakan la sya ye….
hjat sy yg lain pn dh tmkbul
skrg sy nk smua slmt
andai kata sy xda lg
korg truskan la hdup trutama wat kuarga bru sy
sy xmtak d pndek kan umur cma sbgai igtn kta
sbb bla2 msa je kta boleh prgi n xkmbali….
doakan smua slmat…
tq all…

disember

aku ego kah bila aku mengabaikan ko?
bkn niatku….
yg aku tgung d cni lbih truk dr yg kau th…
bkn ku xnk kngsi tpi aku tllu byk tgungan krja shga buat aku mls nk ckp byk
apa aku inginkan hnya la stu…
aku ingin kita bhgia…
dan kau mjwab kita blh bhgia…..
aku hnya prlu bg skgan pd mu…
aku sntiasa bg skgn spai kan aku rsa dh pnat hdup bgini…
bkn ku mgeluh tpi skdr mluahkan pd mu…
aku ingnkan kta bhgia mcm psgn lain…
aku hnya nk kau th aku ada cma aku xdpt mbntu lg…
pcya la…bla kau ubh drimu…
sglanya akn brubah…
skapmu yg wat smua ni tjdi…
skrg bru nk mysal???
mgkin blum tlmbat…
aku akn tlg slgi aku mpu tpi spai bla kah???

smga ada sinar bhgia buat kta skuarga…
aku ttap myygi mu wlpn aku ego utk mjukkan nya pdmu…
pcyalahhh….